FALSAFAH,UMPASA, dohot UMPAMA ni hita halak Batak

A. Keterangan pembuka:

1. Jambar, adalah sesuatu yang diterima atau diperoleh seseorang, berdasarkan kedudukannya dalam adat Batak. Dapat dikatakan, “jambar” itu adalah hak pribadi atau suatu kelompok, karena kedudukannya dalam hubungan kekerabatan/adat.

Dalam kehidupan & budaya orang Batak, setidak-tidaknya dikenal lima jenis jambar, yakni: jambar ulos; jambar juhut (daging); jambar hepeng (uang); jambar hata; jambar pasahathon pasu-pasu (untuk memimpin doa dalam suatu acara khusus, sesuai dengan agama/iman kepercayaan kelompok yang menyelenggarakan acara).

2. Kalau ketiga jambar lain relatif tidak menuntut suatu kemampuan/keahlian khusus dari diri seseorang, karena cukup hanya menerima saja (paling-paling hanya perlu mengucapkan terimakasih), dua di antara jambar itu menuntut kemampuan atau kepandaian berbicara di hadapan umum, yakni jambar hata dan penyampaian doa pasu-pasu. Umumnya “jambar hata” dibagikan kepada orang-perseorangan, atau beberapa orang dalam satu kelompok (menurut “horong”: misalnya “horong” hula-hula; boru/bere; ale-ale & dongan sahuta; pemimpin lingkungan; dan menurut “kelompok Ompu,” di kalangan yang berkakak-adik (dongan tubu; kerabat semarga); dsb.

3. Pada dasarnya, penerima jambar hata selalu terdiri dari beberapa orang dalam kelompoknya. Sehingga mereka dapat memilih/menghormati salah satu di antara mereka untuk menyampaikannya (biasanya yang tertua, baik menurut umur maupun menurut kedudukan dalam “tarombo”; kalau memang mampu. Kalau tidak, jambar akan digeserkan kepada yang lebih muda, dsb).

Ada kalanya kelak, orang-orang tua atau yang dituakan dalam kelompok, sudah menjadi sangat langka, atau tidak punya kemampuan menerima kehormatan “jambar hata.” Karena itu, generasi yang lebih muda harus mempelajari atau mempersiapkan diri untuk itu, kalau mereka sadar bahwa adat Batak perlu dilestarikan.

4. Dalam buku ini, kami tidak bermaksud memberikan contoh-contoh bentuk kata-kata (sambutan) yang akan disampaikan oleh seseorang dalam hal memenuhi haknya menerima jambar hata dalam bentuk “prosa”. Hendaknyalah setiap orang mempelajarinya sendiri melalui nalarnya mengamati setiap jenis acara adat yang pernah diikutinya

.B. Peranan penyampaian umpama (umpasa):

Seperti suku-suku bangsa lainnya di kawasan Nusantara, setidak-tidaknya kalangan suku-suku Melayu, semua sub-etnik dalam suku Batak juga menggunakan pepatah-petitih dalam hal setiap perhelatan adat; bahkan dalam occasion (peristiwa) lain, seperti misalnya kematian, kecelakaan, martandang (menemui dan berbicara dengan gadis-gadis yang diharapkan dapat dipinang), atau hanya untuk sekedar penyampaian nasehat, dlsb.

Karena jambar hata (dalam occasion apapun) seringkali menuntut, atau lebih baik ditutup atau disimpulkan melalui pengucapan umpama (umpasa), maka ada baiknya kami sajikan beberapa di antaranya untuk dikaji/dipelajari oleh generasi muda.

Yang disajikan di bawah hanyalah umpama (umpasa) yang kami anggap sederhana atau paling dasar, merupakan standar yang tidak terlalu sulit digunakan secara umum, dalam berbagai acara (occasion) itu. Kami menyajikan menurut kelompok penggunaannya.

  • FALSAFAH ni natua-tua imasongon tudosan alai godangan doi hasil ni angka pengalaman natua-tua najolo naboi gabe poda tarlumobi tu angka naumposo.
  • UMPASA ima songon pantun (Hata parjolo patorangkon hata parpudi) alai sasintongna hata pasu-pasu doi songon tangiang asa pasauton ni Amanta Debata, ai ganup namanghatahon Umpasa (pasu-pasu) ingkon tongtong do diakui dibagasan rohana na Debata do silehon pasu-pasu.
  • UMPAMA ima hata tudosan hampir mirip tu Falsafah ni natua-tua.
    Molo mandok Umpama unang hata (isi) ni Umpasa didok jala sebalikna molo mandok Umpasa unang ma hatani Umpama didok, asa taparrohahon ma i molo mandok Umpama manang Umpasa.

1. Umpama dan tanya-jawab pembuka dalam hal menerima/penyampaian

makanan adat:

Dimulai dengan kata basa-basi (prosa) pembuka dari si penanya, maka perlu disambung dengan:

Asa, danggur-dangur barat ma tongon tu duhut-duhut

Nunga butong hita mangan, mahap marlompan juhut,

Ba haroan ni ulaonta on, dipaboa amanta suhut.

Atau: Ba, dia ma langkatna, dia unokna

Dia ma hatana, dia nidokna,

Haroan ni ulaonta on,

Tung tangkas ma dipaboa amanta suhut

Respons si-pemberi (pembawa) makanan:

Kata basa-basi pembukan (prosa), dan disambung:

Asa bagot na marhalto ma na tubu di robean

Ba horas ma hamu na manganhon, tu gandana ma di hami na mangalean

Ekstra:

Taringot di sipanganon na hupasahat hami rajanami

Molo tung na mangholit hami, sai ganda ma na hinolit tu joloansa on

Dan ditutup dengan:

Anggo sintuhu ni sipanganon masak na hupasahat hami

Ba, panggabean, parhorasan do rajanami (tu hula-hula); tu hamu raja ni haha-anggi

(bila makanan itu untuk kawula yang berkakak-adik)

Sambungan sapaan-pertanyaan dari si penerima makanan:

Dimulai lagi dengan kata basi-basi, dan disambung dengan:

Antong raja ni ……….; Asa tangkas ma uju Purba, tangkasan uju Angkola

Asa tangkas hita maduma, tangkasan hita mamora.

Jadi, asa songon hata ni natua-tua do dohonon:

Siangkup ninna, songon na hundul, jala siudur songon na mardalan

Ba, angkup ni angka na uli na denggan, tung tungkas ma dipaboa amanta suhut,

Asa adong sibegeon ni pinggol, sipeopon ni roha.

Jawaban penutup:

I ma tutu rajanami, nunga apala dipadua hali raja i manungkun

Ba saonari, tung tangkas ma antong paboaonnami:

Anggo siangkupna dohot sidonganna rajanami, ima:……..

(dia ceritakan secara singkat dalam bentuk prosa, maksud tujuan acara adat itu)

2. Umpama dalam berbagai perhelatan, yang memintakan berkat:

a. Perkawinan (kepada penganten)— Biasanya umpama ini harus disampaikan dengan jumlah ganjil; mis: satu, tiga, lima, tujuh dsb. Di zaman modern ini di perantauan (karena soal faktor keterbatasan waktu), terutama bagi generasi muda, boleh saja mengucapkan hanya satu saja. Kalau mampu menghafalnya, boleh sampai tiga umpama:

Contoh:

1) Bintang na rimiris ma, tu ombun na sumorop Asa anak pe antong di hamu riris, boru pe antong torop

2) Tubuan laklak ma, tubuan sikkoru di dolok ni Purbatua Sai tubuan anak, tubuan boru ma hamu, donganmu sarimatua

3) Pir ma pongki, bahul-bahul pansalongan Sai pir ma tondimuna, jala tongtong hamu masihaholongan

4) Pinantik hujur tu jolo ni tapian

Tusi hamu mangalangka, tusi ma dapot parsaulian

5) Pangkat-hotang.Tu dia hamu mangalangka, tusi ma dapot pangomoan

6) Tangki jala hualang, garinggang jala garege

Tubuan anak ma hamu, partahi jala ulubalang

Tubuan boru par-mas jala pareme.

7) Tubu ma hariara, di tonga-tonga ni huta

Sai tubu ma anak dohot borumu

Na mora jala na martua

Kalau “umpama” diucapkan (disampaikan) hanya satu (single) di antara umpama di atas, tak tak perlu ada umpama penutup. Tapi kalau menyampaikan dua atau empat, atau bahkan enam, sebaiknya ditutup dengan umpama pembuat jumlah-ganjil berikut:

Asa, sahat-sahat ni solu ma, sahat tu bontean

Sai sahat ma hita on sude mangolu,

Sahat ma tu parhorasan, sahat tu panggabean.

 

Bila kita harus menyampaikan ulos pansamot (kepada orangtua penganten laki-laki) atau kepada besan kita: beberapa umpama yang relevan antara lain adalah:

1) Andor halukka ma patogu-togu lombu

Saur ma hamu matua, patogu-togu pahompu

2) Eme sitamba-tua ma parlinggoman ni siborok

Tuhanta Debata do silehon tua, sude ma hita on diparorot

3) Tubu ma dingin-dingin di tonga-tonga ni huta

Saur ma hita madingin, tumangkas hita mamora

4) Sitorop ma dangkana, sitorop rantingna

Sitorop ma nang bulungna

Sai torop ma hahana, torop anggina

Torop ma nang boruna

Umpama di atas, dapat pula dipakai untuk memberikan kata berkat/pasu-pasu kepada pihak lain, termasuk dalam bentuk acara “selamatan” lain-lain; dan tentu saja sebaiknya ditutup dengan ”Sahat-sahat ni solu……dst.”.

b. Tuntunan dari pihak hula-hula kepada pihak boru, karena menerima permintaan bimbingan (paniroion) terhadap pembicaraan pihak-suhut dengan pihak besan-nya:

Lebih dahulu mengucapkan kata basa-basi tuntunan secara “prosa”, dan diakhiri dengan puisi (umpama) berikut:

Asa balintang ma pagabe, tumundalhon sitadoan

Arimuna ma gabe, ai nunga hamu masipaolo-oloan

c. Mangampu (mengucapkan kata sambutan terimaksih) terhadap kata-kata ucapan syukur dari pihak hula-hula, atau pihak lain untuk kita:

Setelah mengucapkan kata-kata mangampu secara “prosa”, maka diakahiri dengan puisi (umpama) berikut:

1). Asa turtu ma ninna anduhur, tio ninna lote

Sude hata na denggan, hata nauli na pinasahatmuna i

Sai unang ma muba, unang ma mose.

2). Tingko ma inggir-inggir, bulungna i rata-rata

Di angka pasu-pasu na nipinasahatmuna, pasauthon ma Tuhanta Debata

3). Asa naung sampulu pitu ma, jumadi sampulu-alu

Sude hata na uli na pinsahatmunai, ampuonnami ma i martonga ni jabu.

d. Umpama oleh Raja-parhata dari pihak parboru dalam hal mengucapkan dan akan membagi uang “ingot-ingot” (setelah menerima porsi dari pihak paranak untuk digabungkan):

Nunga jumpang tali-aksa ihot ni ogung oloan

Nunga sidung sude hata, ala tangkas do hita masipaolo-oloan

Bulung ni losa ma tu bulung ni indot

Bulung motung mardua rupa,

Sude na tahatai i ingkon taingot

Asa unang adong hita na lupa ….; Ingot-ingot; ingot-ingot; ingot-ingot.

e. Umpana dalam waktu menutup pembicaraan dalam pesta-kawin: dengan cara membagi uang “Olop-olop,” oleh Raja-parhata fihak parboru, setelah menerima porsi uang olop-olop dari fihak paranak untuk digabungkan:

Asa binanga ni Sihombing ma binongkak ni Tarabunga

Tu sanggar ma amporik, to lombang ma satua

Sinur ma na pinahan, jala gabe na niula

Simbur magodang angka dakdanak songon ulluson pura-pura

Hipas angka na magodang tu pengpengna laho matua

Horas pardalan-dalan, mangomo nang partiga-tiga

Manumpak ma Tuhanta dihorasi hita saluhutna,…

Asa aek siuruk-uruk, ma tu silanlan aek Toba

Na metmet soadong marungut-ungut, na magodang sude marlas ni roha…

Olop-olop; olop-olop; olop-olop.

f. Dukacita: Hanya dalam keadaan duka-cita yang mendalam, karena kematian di luar bentuk “saur-matua” (terkadang juga di luar “sarimatua”):

Setelah mengucapkan kata-kata penghiburan dalam bentuk prosa; maka ditutup dengan puisi (umpama):

Asa songon hata ni umpama ma dohononku:

Bagot na madungdung ma, tu pilo-pilo na marajar

Sai salpu ma angka na lungun, sai ro ma angka na jagar.

Atau: Hotang binebebe, hotang pinulos-pulos

Unang hamu mandele, ai godang do tudos-tudos.

g. Nasehat: untuk yang tak mungkin menikmati/memperoleh lagi sesuatu seperti di masa lalu:

Ndang tardanggur be na gaung di dolok ni Sipakpahi

Ndang haulahan be na dung, songon sibokka siapari.

    Falsafah Batak 

    Dijolo raja sieahan, dipudi raja sipaimaon
    (Hormatan do natua-tua dohot angka raja).

    Sada silompa gadong dua silompa ubi,
    Sada pe namanghatahon Sudema dapotan Uli.

    Pitu batu martindi sada do sitaon nadokdok
    (Unang maharaphu tu dongan).

    Jujur do mula ni bada, bolus do mula ni dame
    (Unang sai jujur-jujuri salani dongan, alai bolushon ma).

    Siboru buas siboru Bakkara, molo dung puas sae soada mara
    (Dame ma).

    Sungkunon poda natua-tua, sungkunon gogo naumposo
    (Bertanggung-jawab).

    UMPASA NI NAPOSO BULUNG. (Buat orang-orang muda)

    Jolo tiniktik sanggar laho bahenon huru-huruan,
    Jolo sinukkun marga asa binoto partuturan.

    Tudia ma luluon da goreng-goreng bahen soban,
    Tudia ma luluon da boru Tobing bahen dongan.

    Tudia ma luluon da dakka-dakka bahen soban,
    Tudia ma luluon da boru Sinaga bahen dongan.

    Manuk ni pealangge hotek-hotek laho marpira
    Sirang na mar ale-ale, lobianan matean ina.

    Silaklak ni dandorung tu dakka ni sila-sila,
    Ndang iba jumonok-jonok tu naso oroan niba.

    Metmet dope sikkoru da nungga dihandang-handangi,
    Metmet dope si boru da nungga ditandang-tandangi.

    Torop do bittang di langit, si gara ni api sada do
    Torop do si boru nauli, tinodo ni rohakku holoan ho do

    Rabba na poso, ndang piga tubuan lata
    Hami na poso, ndang piga na umboto hata

    UMPASA MANJALO TINTIN MARANGKUP. (Untuk pasangan saat tukar cincin)

    Bulung namartampuk, bulung ni simarlasuna,
    Nunga hujalo hami tintin marangkup,
    Dohonon ma hata pasu-pasuna.

    Hot pe jabu i, tong doi margulang-gulang
    Sian dia pe mangalap boru bere i, tong doi boru ni Tulang.

    Sai tong doi lubang nangpe dihukkupi rere,
    Sai tong doi boru ni Tulang, manang boru ni ise pei dialap bere.

    Amak do rere, dakka do dupang,
    Anak do bere, Amang do Tulang.

    Asing do huta Hullang, asing muse do huta Gunung Tua,
    Asing do molo tulang, asing muse do molo gabe dung simatua.

    UMPASA TU NA BARU MARBAGAS. (Untuk pasangan yang baru menikah)

    Dakka ni arirang, peak di tonga onan,
    Badan muna naso jadi sirang, tondi mu marsigomgoman.

    Giring-giring ma tu gosta-gosta, tu boras ni sikkoru,
    Sai tibu ma hamu mangiring-iring, huhut mangompa-ompa anak dohot boru.

    Rimbur ni Pakkat tu rimbur ni Hotang,
    Sai tudia pe hamu mangalakka, sai tusima hamu dapot pansamotan.

    Dekke ni sale-sale, dengke ni Simamora,
    Tamba ni nagabe, sai tibu ma hamu mamora.

    Sahat-sahat ni solu, sahat ma tu labuan,
    Sahat ma hamu leleng mangolu, jala sai di dongani Tuhan.

    Sahat solu, sahat di parbinsar ni ari,
    Leleng ma hamu mangolu jala di iring-iring Tuhan ganup ari.

    Mangula ma pangula, dipasae duhut-duhut
    Molo burju marhula-hula, dipadao mara marsundut-sundut.

    Ruma ijuk tu ruma gorga,
    Sai tubu ma anakmuna na bisuk dohot borumuna na lambok marroha.

    Anian ma pagabe tumundalhon sitodoan,
    Arimu ma gabe molo marsipaolo-oloan.

    Gadu-gadu ni Silindung, tu gadu-gadu ni Sipoholon,
    Sai tubu ma anakmuna 17 dohot borumuna 16.

    Andor hadukka ma patogu-togu lombu,
    Sai sarimatua ma hamu sahat tu na patogu-togu pahoppu.

    UMPASA MANGAMPU

    Bulung ni Taen tu bulung ni Tulan
    Ba molo tarbahen, sai topot hamu hami sahali sabulan,
    Molo so boi bulung ni tulan, pinomat bulung ni salaon,
    Ba molo so boi sahali sabulan, pinomat sahali sataon.

    Ni durung si Tuma laos dapot Pora-pora.
    Molo mamasu-masu hula-hula mangido sian Tuhan,
    Napogos hian iba, boi do gabe mamora.

    Songgop si Ruba-ruba tu dakka ni Hapadan,
    Angka pasu-pasu na ni lehon muna,
    Sai dijangkon tondi ma dohot badan.

    Mardakka Jabi-jabi, marbulung ia si Tulan
    Angka pasu-pasu na pinasahat muna,
    Sai sude mai dipasaut Tuhan.

    Naung sampulu sada, jumadi sampulu tolu,
    Angka pasu-pasu pinasahat muna,
    Sai anggiatma padenggan ngolu-ngolu.

    Naung sapulu pitu, jumadi sapulu ualu,
    Angka pasu-pasu pinasat muna hula-hula nami,
    Diampu hami ma di tonga jabu.

    Turtu ninna anduhur, tio ninna lote,
    Angka pasu-pasu pinasahat muna,
    Sai unang ma muba, unang mose.

    Habang pidong sibigo, paihut-ihut bulan,
    Saluhut angka na tapangido, sai tibu ma dipasaut Tuhan.

    Obuk do jambulan, nidandan ni boru Samara
    Pasu-pasu na mardongan tangiang sian hula-hula,
    Mambahen marsundut-sundut soada mara.

    Tinapu bulung nisabi, baen lompan ni pangula
    Sahat ma pasu-pasu na nilehon muna i tu hami,
    Sai horas ma nang hamu hula-hula.

    Suman tu aek natio do hamu, riong-riong di pinggan pasu,
    Hula-hula nabasa do hamu, na girgir mamasu-masu.

    AKKA UMPASA NA ASING

    Martahuak ma manuk di bungkulan ni ruma,
    Horas ma hula-hulana,songoni nang akka boruna.

    Simbora ma pulguk, pulguk di lage-lage,
    Sai mora ma hita luhut, huhut horas jala gabe.

    Hariara madungdung, pilo-pilo na maragar,
    Sai tading ma na lungun, ro ma na jagar.

    Sinuan bulu sibahen na las,
    Tabahen uhum mambahen na horas.

    Eme ni Simbolon parasaran ni si borok,
    Sai horas-horas ma hita on laos Debata ma na marorot.

    Sititik ma sigompa, golang-golang pangarahutna,
    Tung so sadia pe naeng tarpatupa, sai anggiat ma godang pinasuna.

    Pinasa ni Siantar godang rambu-rambuna,
    Tung otik pe hatakki, sai godang ma pinasuna.

    Tuat si puti, nakkok sideak,
    Ia i na ummuli, ima ta pareak.

    Aek godang tu aek laut,
    Dos ni roha sibaen na saut.

    Napuran tano-tano rangging marsiranggongan,
    Badan ta i padao-dao, tondita i marsigomgoman.

    Marmutik tabu-tabu mandompakhon mataniari,
    Sai hot ma di hamu akka pasu-pasu, laho marhajophon akka na sinari.

    Bona ni pinasa, hasakkotan ni jomuran,
    Tung aha pe dijama hamu, sai tong ma dalan ni pasu-pasu.

    Mandurung di aek Sihoru-horu, manjala di aek Sigura-gura,
    Udur ma hamu jala leleng mangolu, hipas matua sonang sora mahua.

    Dolok ni Simalungun, tu dolok ni Simamora
    Salpu ma sian hamu na lungun, sai hatop ma ro si las ni roha.

    2 Tanggapan

    1. boras do dibahen tu simajujung baen gabe spirni tondi
      horas ma di hamu na pajinjikon umpasa ni hita batak, anggiat marningot uhum na di pasahat ni debata tu hita batak

    2. Mauliatema di hamu akka dongan naung olo mangalehon pikkiran dhot tenaga laho mangaramoti akka napinukka na oputta naparjolo,, sai anggiatma marparbue nadenggan diganup bangso batak. Horas Tuhanma mandongani hota ganup.

    Berikan Balasan

    Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

    Connecting to %s

    Ikuti

    Get every new post delivered to your Inbox.

    Bergabunglah dengan 353 pengikut lainnya.

    %d blogger menyukai ini: